Vedtægter for foreningen “Værløse Flyhistoriske Hangar” Stiftet d. 18. februar 2016
Indhold:
- § 1, § 2 & § 3: Navn, hjemsted og formål
- § 4: Medlemmer
- § 5: Kontingent
- § 6: Udmeldelse
- § 7: Bestyrelse/Foreningens daglige ledelse
- § 8: Regnskab/Revision
- § 9 & 10: Generalforsamling, indkaldelse og dagsorden
- § 11: Ekstraordinær generalforsamling
- § 12: Vedtægts ændringer
- § 12: Ændring af foreningens love
- § 13: Tegnings regler
- § 14: Hæftelse
- § 15: Foreningens opløsning
- § 16: Kommunikation
NAVN, HJEMSTED OG FORMÅL
§1:
Foreningens navn er: “Værløse Flyhistoriske Hangar”
§2:
Foreningens hjemsted er Furesø
Kommune.
§3:
Foreningens formål er igennem bevarelse af en historisk hangar på Flyvestation
Værløse som formidlingscenter af Flyvestationens historie, etablering af et
arbejdende åbent værksted til restaurering af Flyvevåbnets fly og motorer til
udstillingsbrug, at indrette foreningslokaler til de tilsluttede foreninger. Endvidere
at udstille fly som har været på flyvestationen og i begrænset omfang at bevare
flyvning med veteranfly med tilknytning til flyvestationen.
MEDLEMSSKAB
§4
Som
medlemmer kan optages enkeltpersoner, foreninger og virksomheder med
flyvehistorisk interesse, eller som har haft tilknytning til den tidligere
Flyvestation Værløse. Optagelsen forudsætter godkendelse af bestyrelsen.
En forening eller virksomhed, der søger optagelse, må ikke have vedtægter eller
formål, der strider med denne forenings vedtægter.
Bestyrelsen kan afslå at optage et medlem som vurderes ikke at opfylde
betingelserne for medlemskabet.
Beslutning om ikke at optage et medlem af foreningen træffes ved simpelt
flertal af bestyrelsen.
Enkeltpersoner kan optages som enten aktivt eller støtte medlem.
Optagne foreningers og virksomheders medlemmer/ansatte opnår ikke selvstændigt medlemskab af foreningen og registreres ikke som sådan, men har adgang til hangarens områder og kan arbejde på fly og materiel tilhørende medlemsforeningen/virksomheden. Ønsker et sådant medlem et aktivt eller støtte medlemskab skal dette ske direkte med foreningen.
Foreningers og virksomheders medlemskab giver tillige muligheder for at lave arrangementer i hangaren for foreningens medlemmer og virksomhedens ansatte og kunder mv.
KONTINGENT
§5
Kontingentet
for det efterfølgende virkeår fastsættes for aktive- og støttemedlemmer på den
årlige generalforsamling. Kontingentet opkræves pr. d. 1. januar til
indbetaling senest d. 1. februar.
Kontingent for foreninger og virksomheder fastsættes af bestyrelsen.
Kontingentet for et nytegnet medlemskab betales ved indmeldelsen og er gældende
for det virkeår, i hvilket det er tegnet.
UDMELDELSE
§6
Udmeldelse
sker automatisk hvis et medlem ikke har betalt sit kontingentet rettidigt,
jf. § 5.
BESTYRELSE/FORENINGENS
DAGLIGE LEDELSE
§7:
Stk. 1. Foreningens arbejde ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer der tillige med
2 suppleanter, (1. og 2. suppleant) vælges på generalforsamlingen.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for en 2-årig periode (suppleanter dog kun for et
år ad gangen), og således at halvdelen af bestyrelsen er på valg hvert år. Genvalg
kan finde sted.
Som bestyrelsesmedlem kan alene vælges aktive medlemmer af foreningen, der har tegnet/har
gyldigt enkelt medlemskab.
Bestyrelsen konstituerer sig selv umiddelbart efter generalforsamlingen og
vælger en formand,
næstformand, kasserer og sekretær samt fastsætter sin forretningsorden.
Foreningen kan benytte lønnet arbejdskraft for at opfylde sit formål.
Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden finder det fornødent, eller når mindst
2/3 bestyrelsesmedlemmer kræver det.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne
og formanden eller næstformand er til stede. I tilfælde af stemmelighed er
formandens – i dennes fravær næstformandens – stemme udslagsgivende.
Der føres protokol over forhandlingerne på bestyrelsens møder.
Suppleanter har møde- og taleret men ikke stemmeret.
Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder en suppleant i
bestyrelsen for tiden indtil næste ordinære generalforsamling. Ved
bestyrelsesformandens fratrædelse indtræder næstformanden indtil næste ordinære
generalforsamling. Bliver antallet af bestyrelsesmedlemmer ved fratrædelse
mindre end 3, indkaldes generalforsamlingen til nyvalg af bestyrelse for tiden
indtil næste ordinære generalforsamling.
Foruden bestyrelsens faste
medlemmer har følgende ret, men ikke pligt, til en observatørpost i
bestyrelsen:
Flyvevåbnets Historiske Samling (FLYHIS)
Furesø Kommune og/eller Furesø Museum
Hangar 2 ApS
Stk.2. Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, hvis
forhold giver anledning dertil. Bekendtgørelse om eksklusionen skal gives i
anbefalet brev til det ekskluderede medlem til den af vedkommende senest
opgivne adresse og almindeligt brev eller via e-mail til foreningens
øvrige medlemmer. Bestyrelsens beslutning om eksklusion kan inden 4 uger efter
bekendtgørelsens udsendelse indankes for førstkommende generalforsamling,
såfremt 20 stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring eller e-mail
til bestyrelsen.
Såfremt 2/3 af de på
generalforsamlingen fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer derfor,
betragtes eksklusionen som omstødt.
Såfremt 20 stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring eller e-mail
til bestyrelsen om et medlems eksklusion, og bestyrelsen ikke ønsker at tage
begæringen til følge, kan forslagsstillerne skriftligt eller via e-mail begære,
at bestyrelsen bringer sagen frem på førstkommende generalforsamling, og
såfremt 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte stemmeberettigede medlemmer
stemmer derfor, er eksklusionen vedtaget.
Spørgsmål om et medlems eksklusion kan ikke indankes for domstolene.
REGNSKAB OG
REVISION
§8:
Foreningens regnskabs- og virke år
er kalenderåret.
Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af 2
revisorer.
Revisorerne må ikke tillige være medlemmer af foreningens bestyrelse.
Revisorerne og en revisorsuppleant vælges på generalforsamlingen for en et årig
periode.
Genvalg kan finde sted.
Foreningens formue skal være anbragt i et anerkendt pengeinstitut og bør, så
vidt muligt være
rentebærende i den udstrækning den ikke er anvendt i henhold til foreningens
formål.
GENERALFORSAMLING
§9:
Generalforsamlingen
er foreningens øverste myndighed.
Den årlige generalforsamling afholdes i marts måned, og indkaldes med mindst 30
dages varsel.
Indkaldelsen sker alene elektronisk via e-mail eller via en til foreningen
oprettet hjemmeside.
Mødeberettigede på generalforsamlingen er alle aktive og støtte medlemmer, der
har betalt kontingent for det pågældende år.
Stemmeret på generalforsamlingen har alene foreningens aktive medlemmer, der
har indbetalt kontingent senest 30 dage forud for generalforsamlingens afholdelse,
og medlemmernes stemmer vægtes lige.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Beslutninger på generalforsamlingen træffes med almindeligt flertal, medmindre
andet følger af denne vedtægt.
DAGSORDEN
§10:
Generalforsamlingen ledes af en af forsamlingen valgt dirigent og efter
følgende dagsorden:
1.) Valg af
Dirigent og Referent
2.) Formandens beretning
3.) Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
4.) Fastsættelse af kontingenter
og godkendelse af budget
5.) Indkomne forslag
6.) Valg af bestyrelsesmedlemmer
7.) Valg af 2 bestyrelsessuppleanter
8.) Valg af revisorer
9.) Eventuelt
Det
reviderede regnskab tilstilles medlemmerne på foreningens hjemmeside samtidig
med indkaldelsen til generalforsamlingen. Afstemninger sker skriftligt, hvis
blot ét medlem ønsker det. Indkaldelse til generalforsamling skal indeholde
meddelelse om, hvilke bestyrelsesmedlemmer der er villige til at modtage
genvalg, samt hvilke af foreningens medlemmer, bestyrelsen foreslår nyvalgt.
Eventuelle andre forslag til valg til bestyrelsen skal være denne i hænde
senest 20 dage før generalforsamlingen, idet enhver senere henvendelse
medfører, at det pågældende medlem ikke kan anses som valgbar til bestyrelsen
på den pågældende generalforsamling. En liste over samtlige kandidater skal
senest 10 dage før generalforsamlingen gøres tilgængelig for medlemmerne på
foreningens hjemmeside.
Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde
senest 20 dage før generalforsamlingen og gøres tilgængelig for medlemmerne på
foreningens hjemmeside.
EKSTRAORDINÆR
GENERALFORSAMLING
§ 11:
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det
nødvendigt, og skal indkaldes, når 30 % af medlemmerne med angivelse af
dagsorden skriftligt forlanger det, i sidste tilfælde senest til månedsdagen
efter begæringens modtagelse. Indkaldelsesvarslet for en ekstraordinær
generalforsamling er 14 dage.
Der stemmes efter samme regler på den ekstraordinære generalforsamling som på
den ordinære generalforsamling.
VEDTÆGTSÆNDRINGER
§12:
Til ændring af foreningens
vedtægter kræves tiltrædelse af 2/3 af samtlige stemmeberettigede medlemmer i
foreningen.
Såfremt der på generalforsamlingen er et flertal på 2/3 af de fremmødte
medlemmer for forslaget, men færre end 2/3 af samtlige stemmeberettigede
medlemmer er fremmødt, da skal forslaget behandles på en ekstraordinær
generalforsamling, hvor det kan vedtages, såfremt 2/3 af de fremmødte medlemmer
stemmer for det. Såfremt der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling
med henblik på vedtægtsændring skal dette fremgå af indkaldelsen.
TEGNINGSREGLER
§13:
Foreningen forpligtes ved underskrift af 3 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene
skal være formandens eller i dennes fravær næstformandens.
HÆFTELSE
§ 14:
Foreningen hæfter for sine
forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der
påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.
FORENINGENS
OPLØSNING
§ 15:
Foreningen kan kun opløses på en generalforsamling, som er indkaldt med dette
for øje.
Foreningen kan opløses, når 2/3 af deltagerne i to på hinanden følgende
generalforsamlinger stemmer herfor.
I tilfælde af foreningens opløsning overdrages foreningens formue ligeligt
imellem Furesø Museum og Flyvevåbenmuseet i Stauning.
En sammenslutning
(fusion) med en anden forening og uanset hvilken forening, der bliver den fortsættende
forening, betragtes ikke som en opløsning af foreningen.
KOMMUNIKATION
§ 16:
Al kommunikation til foreningens medlemmer
sker elektronisk via e-mail eller via foreningens hjemmeside.
Såfremt et medlem ikke har teknisk mulighed for at modtage elektroniske
meddelelser/dokumenter, er medlemmet pligtig at orientere bestyrelsens herom,
hvorefter det aftales med det enkelte medlem, hvorledes kommunikation/modtagelse
af dokumenter alternativt kan ske. Såfremt medlemmet ikke retter henvendelse, og
således ikke modtager indkaldelser/materiale eller andre meddelelser fra
foreningen, kan medlemmet ikke påberåbe sig nogen former for krav/ugyldighed i
denne henseende.
Vedtaget på Generalforsamling den 25. marts 2019