Bent Jensen og Hans Faurby pusler om det F35 Draken jagerfly, som står i Hangar 2. Foto: Anne Lønstrup.
Her er legetøjet i fuld størrelse
Alle, der er interesseret i fly, er velkomne i Hangar 2 på Flyvestationen. Her står en håndfuld gamle fly og helikoptere og indbyder til fri leg for granvoksne mænd
Af
Anne Lønstrup
Det er ikke fordi, kvinderne ikke er velkomne. Der ér bare ikke nogen kvindelige medlemmer af foreningen Værløse Flyhistoriske Hangar eller foreningen af pensionerede mekanikere og teknikere, som tidligere har arbejdet på Flyvestationen.
Derfor er det knap 200 glade mænd, som mødes og hygger sig med at skrue, polere og pudse flyene i Hangar 2. Hangaren er sat perfekt i stand og åbnede i april sidste år. Masser af enkeltpersoner, foreninger og andre grupper har siden kigget forbi eller fået rundvisninger. Men i denne sommer holdes der åbent for alle, der har lyst til at lægge vejen forbi. Det sker hver lørdag i juni, juli og august fra kl. 14.00 til 17.00.
Søren Pedersen mellem to Lynx helikoptere. Den ene faldt ned i Grønland og bliver nu strippet for dele, som bruges til at istandsætte den anden.
Istandsat igennem et år
Søren Pedersen er formand for Værløse Flyhistoriske Hangar og er uddannet pilot. I sin tid som formand for foreningen har han endnu ikke haft et stykke værktøj i hånden. Al tiden er gået med at organisere ombygningen af Hangar 2 og skabe rammer for de entusiastiske brugere, der hver dag dukker op for at hjælpe til.
”Hangar 2 havde stået tom, siden Flyvestationen lukkede i 2004, da vi rykkede ind i april 2018. Den er fra 1938 og trængte til istandsættelse. F.eks. er de store vinduespartier udskiftet. Der er kommet nye foldeporte ud mod Flyvepladsen. Hangaren har også skiftet farve fra den grimme grønne farve, som tyskerne malede den over med under krigen, til den oprindelige farve, Nybodergul,” fortæller Søren Pedersen.
Han viser værkstedet, hvor værktøjet hænger tæt på den gule væg. Det gamle værktøj er kommet tilbage fra Flyvestation Karup, hvortil det var blevet flyttet efter nedlukningen af Flyvestationen. Han viser også våbenkammeret med den tunge, armerede dør. Og han leder hen til ’Slyngelstuen’, hvor mændene indtager frokosten og skyller ned med en lille én.
Torben Brødholt på trappen til en T-33 T-bird, som piloterne blev færdiguddannet i, når de kom hjem til skyerne og regnen i Danmark efter at have lært at flyve under Texas’ sol. Foto: Anne Lønstrup
Drives af frivillige
Fly og helikoptere i Hangar 2 er udlånt af Flyvevåbenets historiske samling. Og både hangaren og de gamle maskiner vækker minder. Det sker ikke sjældent, at en gæst kommer forbi og peger på det sted i lokalet, hvor hans morfar stillede sin kaffekop i sin tid som ansat på Flyvestationen. En anden gæst kan pege på et fly og fortælle, at han i 1964 fløj netop dét fly til Sicilien. Mens Furesø Avis er på besøg, fortæller en mand, at han første gang kom i Hangar 2 som konstabel i 1961.
Langs væggene hænger orange redningsveste og andet udstyr, som med datoer og navne vidner om redningsaktioner, som forsvaret har gennemført. På væggene hænger også en udstilling, som Furesø Museer har lavet om hangarens historie.
Søren Pedersen beskriver Værløse Flyhistoriske Hangar som en blanding af et arbejdende værksted, et formidlingssted for flyvestationens historie og sidst men ikke mindst et samlingssted for folk med interesse for flyvning.
”Alle med interesse for fly og med hænderne skruet godt på er velkomne i Værløse Flyhistoriske Hangar, og porten står også åben for besøgende stort set hver dag. Da det er et frivilligt projekt, er vi 100 pct. afhængige af opbakning og support fra enkeltpersoner, foreninger og andre, der er interesseret i at støtte os,” siger Søren Pedersen.